Vill du också ha "Dagens andakt" på din hemsida eller bloggsida?

Dagens andakt på din hemsida (se i högersplten) är en applikation som visar Dagens andakt på din hemsida/bloggsida och som uppdaterar sig själv med en ny andakt för varje dag.


Om du har Dagens andakt på din privata eller din församlings hemsida/bloggsida, så ger du dina besökare anledning att ofta återvända till din hemsida/bloggsida.


Dagens andakt
från rupeba.se, som skrivs av Rut, har snabbt blivit uppskattad av många. Den ligger normalt först på de flesta sökmotorer, som Google och altavista, då man söker på Dagens andakt.


Vi får även många bevis på att Dagens andakt möter ett behov. Här är en kommentar i gästboken:

"Dagens Andakt är det enda jag orkar läsa ibland när jag inte orkar öppna Bibeln, för det är alltid lika tänkvärt och bra och man mår bättre under dagen! Tack för en superbra sida!" (Anna)

Dagens andakt kommer att komma ut i bokform inom kort, men den finns redan nu gratis tillgänglig i många digitala former som är självuppdaterande:

  • Dagens andakt på din hemsida.
  • Dagens andakt som FaceBook-applikation
  • Dagens andakt som skärmsläckare (varje gång din PC går i viloläge har du ett bibelord och en andakt på skärmen)
  • Dagens andakt som RSS-fil
  • Dagens andakt som din startsida

Vill du ladda ned någon applikation till din PC? Gå till startsidan på rupeba.se. Håll muspekaren över knappen Undervisning och tryck på Dagens andakt. Där finns enkla instruktioner om hur du laddar ned filerna.


peppebaron


Religionens plats i det moderna samhället


Aftonbladets krönikör Lisa Magnusson ropar ut att "Religioner har ingen plats i det moderna samhället."

Samtidigt kan man i Dagen läsa rubriken "Religionen blir allt mer synlig i dagens samhälle." Artikeln handlar om att man anslagit 50 miljoner kronor till ett forskningsprojekt om "Religion som samhällsfaktor."

Det verkar vara någon (läs: Lisa Magnusson) som inte förstår vad det är som händer i det moderna samhället? För det är väl inte så att någon är beredd att satsa 50 miljoner kronor på en samhällsfaktor som inte har någon plats i samhället?

Redan på 1800-talet lanserade Friedrich Nietzsche uttrycket "Gud är död". Man levde då i upplysningstidens utvecklingsoptimism och väntade sig att den nya kunskapen skulle befria människan från gammal förlegad religion. Man räknade med att det bara skulle ta några år till dess att människans behov av religion hade botats.

Mer än hundra år efter att Nietzsche lanserade sitt slagord var det någon som klottrat på en husvägg i Paris "Gud är död, Marx är död - och själv mår jag inte så bra!"

Sanningen är att Nietzsche som dödförklarade Gud, själv är död, medan Gud aldrig har varit i bättre form än nu.

Det är inte så att religionen har avtagit sedan Nietzsche, den har däremot ökat sitt inflytande i det moderna samhället. Men det har tydligen inte Lisa Magnusson förstått.

Det har aldrig funnits så många kristna på jorden som i dag. Det är egentligen bara på en plats på jorden där man kan tala om en sekularisering. Och det är Västeuropa. Men många religionssociologer menar att det inte heller hos oss finns någon sekularisering att tala om. Det är bara det att det religiösa behovet har sökt sig bort från de etablerade kyrkorna till en utbredd privatreligiositet.

Man kan ju fråga sig varför Västeuropa har blivit så avkristnat jämfört med andra länder med motsvarande levnadsstandard, t.ex. Kanada. Det finns säkert många orsaker, men en sak tycker jag är tydlig. I Västeuropa har kyrkan under många århundraden förknippats med den politiska makten. I Sydeuropa genom katolska kyrkan och i Nordeuropa genom den Lutherska kyrkan. Kyrkan har stått för makt, auktoritet och myndighetsutövning. I USA däremot har det varit en bärande princip att kyrkan formellt ska vara helt skild från staten.

Men kyrkan, inte institutionen men summan av alla kristna människor, är på väg tillbaka i det moderna samhället. Den ena efter den andra kommer ut med en kristen bekännelse. Men den här gången kommer inte kristendomen tillsammans med maktapparaten. Den här gången kommer kristendomen nedifrån genom enskilda människor som fått sina liv förvandlade genom Jesus Kristus.

Så visst kommer det att finnas plats för kristendomen i det moderna samhället.

Peppebaron
http://www.rupeba.se/


Det viktigaste först

"Du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs" (Luk 10:41)

Söndagens evangelietext berättar om ett tillfälle då Jesus besökte två systrar, Marta och Maria. Den ena systern, Marta, var helt upptagen med allt som skulle ordnas då man hade besök. Den andra, Maria, hjälpte inte till det minsta. Hon satte sig bara hos Jesus och lyssnade till honom. Marta var upptagen av arbetet och Maria var upptagen av Jesus.

Det kan verka väldigt orättvis att den som ställer upp för att göra allt så bra som möjligt för gästen är den som blir tillrättavisad av gästen. Medan den som inte gör något utan bara sätter sig ned tillsammans med gästen får beröm.

(Inom parentes kan jag säga att jag känner igen mig i berättelsen. Då vi har gäster hemma är det alltid Rut som står i köket och lagar mat, medan jag underhåller gästerna. Det omvända skulle vara en katastrof. Inte ute hos gästerna, men i köket).

Tillbaka till berättelsen om Jesus, Marta och Maria. Betyder den att det inte är viktigt att betjäna andra människor? Nej, naturligtvis inte. Ingen har tydligare än Jesus demonstrerat vad det betyder att betjäna andra.

Jag tror berättelsen snarare vill visa oss att vi måste ha rätt prioriteringar i våra liv. Att vi måste börja med det viktigaste.

Det största budet är inte att älska min nästa som mig själv. Det största budet är att älska Herren över allt annat. (Matt 22:36-39)

Då Jesus har sitt sista samtal med Petrus (Joh 21) och ger Petrus uppdraget att vara en herde för fåren så frågar inte Jesus om Petrus tycker om får. Jesus frågar i stället tre gånger om Petrus älskar Jesus.

Ibland blir vi så upptagna av vad vi kan göra för Jesus så att vi glömmer bort att vara med Jesus. Vi kan bli så upptagna att hitta vår kallelse att vi inte förstår att vi i första hand är kallade till gemenskap med Jesus (1 Kor 1:9).

Det handlar om att börja i rätt ände.

Om vi ska kunna förmedla himmelskt ljus till människor som lever i mörkret, måste vi själva ha varit i närheten av ljuset.

Om vi ska kunna förmedla Guds kraft till människor, måste vi själva varit i kontakt med honom som har all makt i himmelen och på jorden.

Om vi ska kunna förmedla Jesu kärlek till människor, måste vi själva ha varit i kontakt med Jesus.

Om vi ska kunna förmedla en gudomlig närvaro till människor vi möter, måste vi själva ha varit i en gudomlig närvaro.

Det handlar om att börja i rätt ände. Eller med Jesus egna ord: "bara en sak behövs".

Bloggpredikan inför söndagen den 31 augusti.
Evangelietext Lukas 10:38-42
Tema: Ett är nödvändigt

peppebaron
www.rupeba.se

"Ärligt talat, så ändrades mitt liv i det ögonblick Gud kom in i mitt hjärta"

Joe Eszterhas er kanskje best kjent for å skrive boken "Basic Instinct". Nå har han skrevet bok om sin omvendelse til kristen tro. Faksimile: Toledo Blade

I norska DagenMagazinet berättar författaren till "Basic Instinct" om sin väg till en kristen tro.

"- Jeg holdt på å bli gal. Jeg skalv. Jeg hadde kramper og overhodet ingen tålmodighet. Det virket som om hver eneste nerve i kroppen min forlagte en drink og en røyk, sier han til Toledo Blade.

Han falt på kne langs veien og begynte å hulkgråte. Der ba han til Gud for første gang siden barndommen. - Gud, hjelp meg, ba Eszterhas.
- Jeg så et hvitt, blinkende lys som nesten blindet meg. Det fikk meg til å holde hendene foran øynene, sier han.

Han kunne gå hjem igjen som et nytt menneske, ifølge ham selv, og kaller opplevelsen for overveldende."

Läs hela artikeln här>>


När det normala blir onormalt

Tidningen Dagen kommenterar att det politiska etablissemanget i Sverige oförtrutet arbetar vidare på att införa en lag om könsneutrala äktenskap. Det framställs ofta som att det enda hindret för könsneutrala äktenskap är en liten grupp människor med extrema åsikter som huvudsakligen finns inom Kristdemokratiska partiet.

Då Svenska Evangeliska Alliansen genomförde sin kampanj för äktenskapet blev det helt normala uttrycket "mamma-pappa-barn" som ett rött skynke för många människor. Affischer revs ned. Tunnelbaneförare övervägde om de kunde köra sina tåg med sådana deviser.

Det verkar som det i Sverige har blivit en extremt onormal uppfattning att hävda att ett äktenskap ska bestå av en man och en kvinna.

Då Rick Warren intervjuar det bägge presidentkandidaterna i USA ställer han frågan om deras syn på äktenskapet. Både Obama och McCain svarar att de är för att äktenskapet ska bevaras som ett förbund mellan en man och en kvinna. Något annat skulle förmodligen vara politiskt självmord.

Jag kan ju kanske misstänka att politikerna både i USA och i Sverige ofta inte drivs av sin egen övertygelse, utan säger vad de tror att folket vill höra så att de ska kunna få den politiska makten. Om Reinfeldt skulle kandidera till presidentposten i USA skulle han säkert vilja bevara äktenskapet även han.



Vad som förvånar mig är att man har lyckats ändra folkopinionen i Sverige på bara några få år. Det som i Sverige för bara några år sedan var både normalt och självklart har plötsligt blivit onormalt och extremt. Det som i stora delar av världen utanför Sverige är både normalt och självklart anses i Sverige som onormalt och extremt.

Och vad som förvånar mig ännu mer är att man i Sverige anser att det man tänker just nu är rätt och det man tänkt förut, och fortfarande tänker i resten av världen, är fel. Hur kunde det bli så?

Hur kan man på bara några få år vända folkopinionen i ett litet land som Sverige till att tycka att det onormala är normalt och det normala är onormalt?

peppebaron
www.rupeba.se


Ska vi vara sams, eller inte

Bloggpredikan inför söndagen den 24 augusti 2008.
Söndagens evangelietext är hämtad från Jesu förbön för sina dåvarande och efterkommande lärjungar. (Joh 17:18-23)
Tema: Enheten i Kristus.

"Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig." (Joh 17:21)

I sin bön framhåller Jesus att de kristnas enhet ska bli en mäktig demonstration för världen om vem Jesus är.

Paulus skriver vidare att vi alla ska vara med att bygga upp Kristi kropp "tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet." (Ef 4:13)

Men jag är rädd att den bild de flesta utanför kyrkan har av de kristna är att man bland de kristna inte är överens om speciellt mycket, utan snarare häftigt argumenterar mot varandra.

Även om vi alla längtar efter att Jesu bön om enhet ska förverkligas, tror jag inte det är riktigt att försöka uppnå enhet till varje pris. Paulus skriver till och med att det är bra att det finns olika riktningar för att vi ska kunna pröva vad som är rätt. (1 Kor 11:19)

Det finns en ekumenisk strömning som går kompromissens väg för att uppnå enhet. Då man har minimerat den kristna tron till det minimum som alla kan vara överens om, så är evangeliet så urvattnat att det man kommit fram till inte är värt att sägas.

Vi ber ofta om väckelse, men vi måste komma ihåg att nästan varje väckelse är ett resultat av oenighet och splittring. Reformationen som totalt förändrade den kristna utvecklingen, både bland protestanter och katoliker bygger på oenighet. Frälsningsarmén, som har varit redskap att förvandla hundratusentals människors liv, uppkom på grund av oenighet med de existerande kyrkorna. Pingstväckelsen som berört miljoner människor är resultatet av oenighet.

Väckelsen, livet, får inte alltid plats i de gamla formerna. Så länge vi vill ha väckelse får vi räkna med att det blir oenighet. Den enda plats där det råder frid och enighet är på kyrkogården, och vem längtar att kyrkan ska bli en begravningsplats?

Nej, låt oss fortsätta att be om en väckelse som bygger på sanningen och inte på en framförhandlad kompromiss. Låt oss fortsätta att be om en väckelse på Jesu villkor, mer än om en väckelse som stämmer med vår tradition. Låt oss fortsätta att be om en personlig väckelse som för oss närmare Jesus. För om vi kommer närmare centrum, som är Jesus, så kommer vi automatiskt närmare varandra.

peppebaron
www.rupeba.se

Guds finger

Både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har som förstasidesnyhet ett reportage om en knapp man ska trycka på för att få grön gubbe vid övergångsstället.

Den stora nyheten är att tillverkaren i knappen läser in en symbol som var vanlig i Jesusrörelsen för många år sedan. Många gick då med ett knappmärke med en liknande symbol med betydelsen "One way-Jesus". Handen med fingret som pekar uppåt är även Frälsningsarméns internationella hälsningssymbol.

Man kan ju fundera vad det stora nyhetsvärdet ligger i att man introducerar nya skyltlådor för övergångsställena. Men det är väl ett uttryck för den panikartade kristofobin. Det får inte finnas något i det offentliga rummet som påminner om Sveriges koppling till kristendomen. Häromveckan gällde striden om det fick finnas ett kors i ett gravkapell, nu gäller det knapparna på övergångsstället...

Det underliga är att det är Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och andra media som gör det till en kristen symbol. Jag hade aldrig kommit på det själv. Jag hade bara sett det som ett finger som hjälper mig att hitta var jag ska trycka för att få gå över gatan. Och ändå var jag en av dem som bar Jesus-märket på sjuttiotalet. Och ändå har jag, som fälsningssoldat, gjort Jesus-tecknet många gånger. Och ändå tror jag mig vara bättre bevandrad i kristna symboler än de flesta. Men jag hade aldrig sammankopplat skylten med Jesus. Men det kommer jag att göra nu. Varje gång jag ser skylten kommer jag att tänka på Jesus.

Bortsett från det kan ju budskapet på knapparna på övergångsstället vara sant. Det finns bara en väg...
peppebaron http://www.rupeba.se/

Todd Bentley och Floridaväckelsen

Under en lång tid har väckelsen i Lakeland stått i centrum för mångas uppmärksamhet. Människor från hela världen har rest dit för att inspireras av det som sker. GodTV har sänt ut samlingarna på webben över hela världen.

Många har varit hänförda och många har varit kritiska. De kritiska rösterna har ibland andats avundsjuka, ibland har kritiken gällt att han inte passar in i den traditionella bilden, ibland har det varit äkta omsorg om Guds verk.

Freshfires hemsida meddelar nu styrelsen att Todd Bentley tar time-out från ledarskapet av organisationen samt från mötena i Lakeland, vilket också kommenteras i Dagen.

I dag är det många som får lov att säga: "Vad var det vi sa?"

Hade det varit bättre att Todd Bentley aldrig hade haft mötena i Lakeland? Var allting fel från början? Var han en falsk profet? Frågorna hopar sig då ännu en i raden av framgångsrika förkunnare och evangelister faller för sexuella frestelser och misskrediterar sin tjänst och hela kristenheten.

Jag tror i alla fall att de hundratals människor som blev helade och upprättade tycker att det var bra att Todd Bentley hade mötena i Lakeland. Även efter det att det avslöjats att Todd Bentleys moraliska standard var otillräcklig, så fortsätter förmodligen alla dessa människor att vara friska.

Vad jag försöker säga är att något av det som hände i mötena kan vara från Gud, även om inte Todd Bentley håller måttet för vad vi anser bör karakterisera en sådan Guds tjänare. Vi frågar oss ofta: kan Gud verkligen använda så orena redskap?

Till det har jag bara ett svar. Om inte Gud använder orena redskap, vem i hela världen skulle han då kunna använda? Finns det en människa på jorden som inte felar? Finns det en människa på jorden som inte syndar?

Jag försvarar inte ett ögonblick att leva ett orent liv. Jag påstår inte heller att det som hände i Lakeland var helt igenom av Gud. Men jag påstår att Gud använder ofullkomliga människor. Jag tror till och med att han kan använda mig.

Det finns två fallgropar. Den ena är att bara betona ett heligt liv som vi ska leva upp till, men inte räkna med Guds övernaturliga kraft. Den andra fallgropen är att frimodigt betona och verka i Guds övernaturliga kraft, utan att leva ett heligt liv.

Då vi talar om helgelse, att leva ett heligt liv, handlar det om att bli lika Jesus. Men Jesus valde inte mellan kraft och sinnelag. Han levde frimodigt ut Guds kraft genom att hela människor, driva ut onda andar och väcka upp döda. Jesus var Guds kraft balanserad av Guds sinnelag.

Ett liv i Kristi efterföljd är ett liv där Guds kraft balanseras av Guds sinnelag. Där Andens gåvor balanseras av Andens frukt. Det handlar inte om antingen-eller. Det handlar om både-och.

peppebaron
www.rupeba.se

Kan han tala engelska?

Till helgen den 15-17 augusti inbjuder kåren i Halmstad till "Bygget", en helg på Gullbrannagården med undervisning, lovsång och inspiration. Huvudtalare är Chick Yuill från Storbritanninen.


Då jag blev tillfrågad om att vara tolk för Chick Yuill tackade jag ja utan att tänka efter för alltför mycket. Några dagar senare förstod jag att Chick Yuill var skotte. De frågor som dök upp i min tanke var "Kan han tala engelska? Kommer jag att förstå vad han säger?" Jag hade ju läst böcker på engelska av honom, men i böckerna hörs ju inte den skotska accenten.


Jag kom att tänka på en händelse för flera år sedan. Rut och jag var inbjudna att tala på en socialkonferens om missbruk på Roehampton Institute utanför London. Vår värd var dr.Adrian Bonner, frälsningssoldat och biokemist. Vi satt hemma hos Adrian och samtalade dagen innan konferensen. Där fanns också föreståndaren för en av Frälsningsarméns missbruksinstitutioner i Skottland tillsammans med några av sina medarbetare.

Efter en stund började föreståndaren och hans medarbetare att samtala med varandra. Jag måste ha tappat hakan och sett mycket förvånad ut för Adrian Bonner såg på mig, skrattade och sa: "Det är helt OK om du inte förstår deras engelska. Det har vi aldrig gjort heller."


Så om det nu blir så att jag inte förstår vad Chick Yuill säger, så får jag bara hoppas att ingen i församlingen gör det heller. Det ger liksom tolken lite friare händer.


Peppebaron
www.rupeba.se


Varför håller ni på?

För ungefär fyra månader sedan startade vi vår kristna sajt http://www.rupeba.se/. Då kan det vara på sin plats att stanna upp för frågan som ibland kan komma "Varför håller ni på och lägger så mycket energi på att driva en kristen sajt?" Det kan också vara tid att se i backspegeln hur det har gått de första fyra månaderna.

Det är mycket som har förändrats de senaste åren. Mycket av opinionsbildningen finns i dag på nätet. Bloggvärlden påverkar i hög grad de politiska besluten. Det är på internet och i bloggvärlden som värderingar debatteras, skapas och utvecklas. Den som har något att säga till sin samtid måste finnas där värderingarna formas. Den som inte finns med där påverkar i liten grad människors sätt att tänka.


I dag kan vi gå in och kommentera artiklarna i dagstidningarnas elektroniska upplagor så att de som läser artiklarna även får kommentarerna direkt med artikeln. Möjligheterna att göra sin röst hörd är i dag större än någonsin. Men bloggvärlden är enormt stor och inte alla röster hörs lika mycket.


I den här medievärlden tycker vi det är viktigt att den kristna rösten gör sig hörd. På åsikternas marknadsplats måste det finnas röster som på ett positivt presenterar Kristus och kristna värderingar. I en tid som präglas av värderelativism, individualism och sekularisering behövs röster som talar om att Jesus är vägen, sanningen och livet.

http://www.rupeba.se/ representerar en klassisk väckelsekristendom. Den teologiska grunden är Lausannedeklarationen (http://www.sea.nu/laddaner.asp?id=4)


Hur har det då blivit de första fyra månaderna?  Hur långt har vi nått ut? Vi har haft 8.684 på besök på hemsidan. Ungefär hälften av dessa är engångsbesök och den andra hälften är dem som återvänt till sidan vid flera tillfällen. Antalet unika besökare (antal olika individer som varit inne på sidan) var 1.431. I genomsnitt har besökarna varit inne på hemsidan 6,07 gånger.


En enkel bloggpredikan över söndagens predikotext har mellan 200 och 300 besök. En del blogginlägg på sidan kan ha upp till 900 besökare. Ett stort antal personer läser Dagens andakt dagligen.


http://www.rupeba.se/
finns med på flera topplistor. På Jesussajten med över 150 svenska kristna sajter ligger sajten normalt bland de tio första då det gäller antal besök och popularitet. Om man slår på "Dagens andakt" på någon av sökmotorerna Google, Altavista, Yahoo eller Msn finns http://www.rupeba.se/ bland de allra första sökresultaten bland tiotusentals träffar.


Inför framtiden har vi ambitionen att fortsätta att  presentera en ny andakt varje dag. I mittspalten, som uppdateras flera gånger i veckan, finns det aktuella artiklar. Det kan vara artiklar från pressen, blogginlägg, bloggpredikningar, undervisning, rapporter från den kristna världen, kommentarer med mera. Dessutom finns det massor av material på sidorna som inte uppdateras lika ofta. Ett länkarkiv med flera hundra länkar till kristna sajter, bibelläsningsplan, kristen litteratur med mycket mera. Välkommen att utforska de olika sidorna och välkommen att kommentera artiklar, skriva i gästboken, skriva in dina böneämnen. Din röst är också viktig.


peppebaron


Hur blir det på söndag?

Bloggpredikan inför söndagen den 10 augusti.

Temat för söndagen är "Friheten i Kristus" och söndagens texter handlar huvudsakligen om att hålla sabbatsbudet - eller inte?

I texten från Gamla Testamentet (2 Mos 23:10-12) kan vi läsa att vi ska arbeta sex dagar, men vila på den sjunde. I texten från Nya Testamentet däremot (Mark 2:23-28) berättas det att lärjungarna tog ax då de tillsammans med Jesus gick genom ett sädesfält på sabbaten. Då fariséerna frågade Jesus varför hans lärjungar gjorde det som var förbjudet på sabbaten svarar Jesus att sabbaten var gjord för människans skull och inte tvärtom.

Så, hur ska vi ha det? Den första texten säger att vi inte ska arbeta på söndagen, den andra texten verkar inte ta lika hårt på sabbatsbudet. Nu kanske man inte tycker att det är så hårt arbete att bryta några ax då man går igenom ett sädesfält. Men i tillägg till Guds ord hade de skriftlärda skrivit utförliga bestämmelser som reglerade exakt vad man fick göra på sabbaten. T.o.m. hur många steg man fick ta på sabbaten. Och regler är regler. Eller hur?

För några år sedan besökte vi en stad på den amerikanska ostkusten som bara några årtionden tidigare hade haft en bestämmelse om att man inte fick köra bil i staden på söndagen för att hålla stillheten under sabbaten. Resultatet blev att de som varit bortresta och kom hem på söndagen, fick parkera bilen utanför stadskärnan och gå och bära på allt sitt bagage genom staden. Jag tycker det verkar vara en kontraproduktiv regel. Den resulterar i att man måste bryta det som var sabbatsbudets avsikt för att hålla regeln.

Varför säger Gud att vi ska vila en dag i veckan? Det är ju ingen naturlag att det ska vara så. Jo, Gud ger oss den bestämmelsen för att han älskar oss och vill att vi ska må bra. För att vi ska må bra måste vi leva i en växelverkan mellan arbete och vila. Dygnsvila och veckovila.

Men det som Gud ger som en gåva har vi ofta så lätt att se som ett krav. Dagens episteltext (Gal 4:31-5:6) säger att vi är kallade till frihet och att vi inte skall låta oss tvingas under slavoket igen.

Gud vill ge dig frihet från arbete en dag i veckan. Han vill inte att du ska uppfatta hans kärleksgåva som ett slavok som förbjuder dig att göra det du vill.

På söndagen får du lägga ifrån dig vardagslitet, ta ett steg tillbaka, koppla av, vara tacksam att du har en Gud som älskar dig och vill att du ska leva i balans. Sätt dig ned med Bibeln, ta emot och meditera över Guds tankar, ta emot ord från Gud som kan bära dig då vardagsarbetet kommer tillbaka.

Bloggpredikan söndagen den 10 augusti
Tema: Friheten i Kristus
Bibeltexter: GT 2 Mos 23:10-12; Ep Gal 4:31-5:6; Ev Mark 2:23-28

Peppebaron
www.rupeba.se

IOGT-NTO ... igen!

Tidningen Dagen skriver att Datainspektionen har fällt IOGT-NTO för att organisationen olagligt har registrerat frikyrkomedlemmar i sitt medlemsregister med ordet "frikyrka".

IOGT-NTO fortsätter sin medlemsvärvning bland frikyrkomedlemmar, också efter uteslutningen av Åke Green, även om IOGT-NTO inte har tillåtits finnas med i sommarens kristna konferenser i samma utsträckning som tidigare. Organisationen har tydligen inget emot frikyrkliga medllemmar bara de har en tro som IOGT-NTO kan acceptera.

Man kan ju undra om IOGT har motsvarande etiketter i sitt  medlemsregister för "hustrumisshandlare", "missbrukare" eller om det bara är de frikyrkliga som måste markeras på ett speciellt sätt.

Jag har skrivit om det tidigare och säger det gärna igen. Så länge IOGT-NTO vidhåller sin uppfattning att det är OK att utesluta medlemmar på grund av deras övertygelse, så finns det ingen orsak för kristna att vara med i IOGT-NTO. Det finns andra nykterhetsorganisationer som inte diskriminierar sina medllemmar på grund av deras åsikter i helt andra frågor än nykterhetsfrågan.

peppebaron
www.rupeba.se

Vittnesbörd om vägen till Gud

Jag har tidigare skrivit om påkristningen som pågår globalt och i Sverige. Vill du läsa fler vittnesbörd om människors väg till Jesus i dagens Sverige?


Denna veckas rekommenderade länk på http://www.rupeba.se/ heter Gudslängtan. Det är en sajt som drivs av några ungdomar i utkanten av Stockholm. Läs gärna vittnesbörden på deras hemsida och låt dig inspireras! Läs här: http://gudslangtan.se/vittnesbord.htm


mvh peppe

www.rupeba.se

En kväll på Europakonfensen

Så var det dags för Livets Ords årliga sommarkonferens, Europakonferensen. På lördagskvällen åkte Rut och jag till Uppsala för att få vara med om ett av mötena. Konferensen hade pågått en hel vecka och samlat deltagare från många olika länder som kommit samman för att konferensa och lyssna till många olika talare.


Visa av erfarenheter från tidigare Europakonferenser var vi där i god tid. I år firades dessutom Livets Ords 25-årsjubileum.


Det är en ovanlig känsla att, en timme innan mötet börjar, stå i kö framför låsta dörrar tillammans med hundratals andra människor. Tänk om det vore så i alla våra gudstjänstlokaler! Då dörrarna öppnades var det många som glömde den kristna principen om att tänka på sin nästa först. Alla tänkte på sig själva och det blev trängsel  i dörrarna och många halvsprang för att få bra platser.


Kyrkan, som är Sveriges största, har femtusen sittplatser vilka snabbt fylldes. Dessutom var det TV-överföring till två angränsande salar. Dessutom var det flera tusen som följde mötet via internet. Då jag såg över folkhavet kom jag plötsligt att tänka på folkmängderna vid en del av Jesu möten där det kunde vara femtusen män, förutom kvinnor och barn (de förde tydligen statistik på ett annat sätt på den tiden).

Mötet inleddes med en halvtimme lovsång. Det var en positiv upplevelse. Vid tidigare besök har jag upplevt  lovsången som stark och i högt tempo. Nu var det mjukare, innerligare och djupare.


Efter en halvtimmes annonsering, kollekt och mer lovsång var det dags för predikan.  I kväll var det pastor Ulf Ekman som talade och ämnet var den Helige Ande. Här kommer ett kort sammandrag:
-Jesus föddes, avlades, genom den Helige Ande
-Då Jesus döptes av Johannes kom den helige Ande över honom
-Jesus fördes ut i öknen av Anden för att frestas av djävulen
-Fylld av Andens kraft återvände han för att predika
-Då han talade första gången i synagogan i Nasaret började han med orden "Herrens Ande är över mig..." (Luk 4 :18)
-Det var samma Ande som blev utgjuten över lärjungarna på pingstdagen
-Det är samma Ande som verkar på alla kristna i dag


Ulf Ekman talade vidare om att:
-Andens främsta uppgift är att visa Jesus och att forma oss så att vi blir lika Jesus.
-Den Helige Ande gör det som vi inte kan.
-Den Helige Ande är mångfaldig och tycker om mångfald.
-Vi behöver både form och frihet. Formen är inget hinder utan en nödvändighet
-Det inte går att kontrollera den Helige Ande
-Vi måste ge den Helige Ande frihet


Ungefär tre och en halv timma efter det att vi började stå i kö, lämnade vi kyrkan. Förbönen hade just börjat och tonerna från lovsången följde oss ut.


På vägen hem kunde vi konstatera att vi hade varit med om en trosstärkande upplevelse som fyllde oss med en förnyad törst och längtan att leva ett heligt liv.


peppebaron

Inlägges prubliceras och kommenteras även på www.rupeba.se


Varför blev Gud så arg då han gick på gudstjänst?

Bloggpredikan inför söndagen den 3 augusti 2008

Söndagens texter behandlar på olika sätt förhållandet mellan lära och liv. Hur hänger de ihop? Vad är viktigast?

Texten från gamla testamentet (Jes 1:10-17) handlar om att Gud blir upprörd då han ser hur hans folk firar gudstjänst. Vi kan läsa hur Gud tydligt talar om hur trött han är på att se folkets meningslösa gudstjänster. Han säger till och med att han hatar festerna och gudstjänsterna och att han tycker de är en börda för honom och att han är trött på att bära dem?

Var det inte bra att de hade gudstjänster? Jovisst, det hade ju Gud själv föreskrivit.

Vad tror vi att Gud skulle säga om våra gudstjänster i dag? Skulle han säga att han är trött på alla våra meningslösa ceremonier och gudstjänstformer som aldrig når fram till honom utan bara tillfredsställer oss själva?

Jag vet inte, men jag vet vad som var Guds huvudinvändning till de gudstjänster han beskriver i Jesaja: Det som hände på gudstjänsten hängde inte ihop med det livet man förde utanför gudstjänsten.

Guds uppmaning till sitt folk i Jesaja är att folket skall rena sig och sluta göra det som är ont. Acceptera inte förtryck av de svaga, ta dig av dem som har det svårt och lider. Guds upprördhet handlar om att läran och livet måste hänga ihop. Det räcker inte att vi lever rätt en gång i veckan då vi går på gudstjänst. Det som händer på gudstjänsten måste forma oss så att det påverkar hela vårt sätt att leva, också då vi inte går på gudstjänst.

Söndagens text från brevlitteraturen (Jak 1:22-25) handlar om att vi ska var ordets görare och inte bara dess hörare, och texten från evangelierna (Matt 23:1-12) talar mot fariséerna och de skriftlärda. De hade rätt undervisning, men fel liv och Jesus uppmanar oss att göra som de säger, men inte som de gör.

Det handlar om lära och liv. Inte lära eller liv. Det finns många i dag som säger att läran inte är så viktig och att det är viktigare med livet. Men det går inte att skilja dem åt. De måste höra ihop. Det står inte att vi ska vara görare, utan att vi ska vara både hörare och görare. Livet utgår från Gud och vad han har sagt och inte omvänt.

Livet börjar hos Gud. I gudstjänsten och i den personliga gemenskapen med Jesus. Därifrån får vi gå vi ut och göra gudsrikets gärningar i Jesu efterföljd: förkunna och hjälpa dem som lider.
Läran och livet måste gå hand i hand.

Bloggpredikan söndagen den 3 augusti 2008
peppebaron
http://www.rupeba.se/


RSS 2.0