Färre aborter i USA

Dagen skriver: 
"Aborterna minskar dramatiskt i USA. De har inte legat på en så låg nivå på 30 år. Det är särskilt de unga amerikanskorna som alltmer sällan avbryter graviditeten. USA har länge haft ett högt antal tonårsgraviditeter.
Antalet aborter bland de unga har halverats på bara 15 år, enligt en medicinsk rapport som publicerades på onsdagen."


Det måste naturligtvis vara glädjande, oavsett inställning i abortfrågan, att aborterna i USA minskar (Läs blogginläget om aborter).


Vad beror minskningen av aborter på?

Läs mer>>


Ny kristen nykterhetsrörelse

Tidningen Dagen skriver att det nu är klart med starten av den nya kristna nykterhetsrörelsen.

Dagen skriver: "Med ett opinionsmöte på lördag nästa vecka i Klara kyrka i Stockholm går startskottet för en ny kristen nykterhetsrörelse. Namnet på rörelsen blir Vita nykterhetsrörelsen, som ska ge associationer till "vit vecka" och "ren", det vill säga utan alkohol och droger.
- Vi vill också associera till betydelsen av det latinska ordet vita, som betyder liv, säger pingstledaren Sten-Gunnar Hedin, som är initiativtagare till rörelsen.

Hedin, berättar i en inbjudan till upptaktsmötet varför han drar igång Vita:

- Alkoholbruket har under det senaste decenniet förändrats dramatiskt i hela samhället - också i kyrkorna. Den traditionella frikyrkomedlemmen har tillägnat sig både ett berusningsdrickande och ett ökat "socialt" drickande."


Jag tror att Sten-Gunnar har rätt då han beskriver det ökande drickandet inom frikyrkan. Frälsningsarmén är förmodligen det enda samfundet där medlammarna (soldaterna) avger nykterhetslöfte. Jag håller också med om att kyrkan har ett ansvar att inte bara ta hand om alkoholdrickandets offer, utan även att arbeta förebyggande och skapa alkoholfria miljöer i samhället.

Läs mer>>


Kristna martyrer

Svenska Evangeliska Alliansen (SEA) skriver i sitt nyhetsbrev om de svåra kristendomsförföljelser som pågår i Indien just nu, och som den svenska pressen i stort sett tiger om.

SEA skriver: 
"Enligt UCAN (Union of Catholic Asian News) har ca 60 000 kristna sökt skydd i Orissas djungler där de har knapp tillgång till mat eller dricksvatten. Många har gömt sig i djungeln nu i flera veckor.

I byarna fortsätter attackerna mot allt som är kristet. Barnhem, skolor och de kristnas hem sätts i brand. Präster misshandlas offentligt och i vissa fall har man våldtagit nunnor på offentliga platser. Människor dödas, bränns och misshandlas. Uppgifter om antalet döda överstiger hundratals (även om siffrorna ännu är obekräftade eftersom stora delar av området är avstängt). Just nu är städerna lite säkrare, men förföljelsen fortsätter på landsbygden.

Några kristna präster har till och med bett folk konvertera till hinduismen för att rädda dem.

Den 9 september tvångsomvändes också 70 kristna familjer till hinduismen på en dag. Ritualen för att omvändas från kristendomen till hinduismen innefattar bl a man bränner en bibel och svär en ed om att man vänder tillbaka till kristendomen, så ska familjen gå under och försvinna."


Läs mer på SEA:s hemsida>>


Läs också artikel i Dagen>>

peppebaron
Läs också www.rupeba.se


Ska vi byta åsikt med varandra?

Svenska Dagbladet rapporterar att engelska kyrkan nu framför en ursäkt till Darwin, kanske lite sent påkommet, för att kyrkan haft en negativ inställning till Darwins teorier om utvecklingsläran.

SvD skriver: "Charles Darwin: 200 år efter din födelse är Engelska statskyrkan skyldig dig en ursäkt för att ha missförstått dig och genom det uppmuntrat andra att fortfarande missförstå dig", står det att läsa i pastor Browns brev till Darwin på engelska kyrkans webbsida. Detta i samband med att kyrkan uppmärksammar 150-årsjubiléet av Darwins kända verk Om arternas uppkomst, som infaller nästa år.

Läs mer>>

Även politiken är marknadsanpassad

Jag skrev i går ett inlägg om att Statoil, Scandic och företagen överhuvudtaget är marknadsanpassade. Scandic lägger tillbaka Biblarna på rummen då man riskerar att förlora marknadsandelar. Statoil säljer "Bibeln på 100 minuter" då företaget kalkylerar med att det är det folk vill köpa.

För inte så länge sedan deklarerade socialministern i den dåvarande socialdemokratiska regeringen, Morgan Johansson, att religionen inte längre skulle få ha någon plats i politiken.

Nu rapporterar Dagen att "S vill omvärdera sin syn på religionens betydelse." Dagen skriver: "Socialdemokraterna måste bli bättre på att förstå gränslandet mellan religion och politik. Det konstaterar en rådslagsgrupp inom partiet. - Religionens återinträde i politiken innebär både risker och möjligheter, säger förre utrikesministern Jan Eliasson.

Läs mer>>


Varför vill man döda oskyldiga?

Det danska Ekstrabladet skriver under avdelningen "Krig och katastrofer" om hur islamister planerar att döda så många danskar som möjligt:

"Vreden over Jyllands-Postens Muhammed-tegninger har endnu ikke lagt sig i den arabiske verden. I hvert fald diskuterer fundamentalistiske netværk fortsat, hvordan de hårdest og mest effektivt kan ramme Danmark og slå flest mulige mennesker ihjel.

På internetforummet al-ekhlaas er en gruppe fundamentalister nu gået så langt som til at diskutere, hvordan de kan tage livet af flest muligt danskere ved at forgifte den danske vandforsyning med giftstoffer.


Angrebet skulle ifølge Baghdad al-Khilafa være et svar på Danmarks latterliggørelse af Muhammed og drab på muslimer i Irak, Afghanistan, Marokko, Somalia, Øst-Turkestan og Tjetjenien."


Dagen
skriver om hotet mot Danmark:


"En rad gifter nämns, som cyan, saltsyra och tallium, det senare kallas allmänt för gifternas gift. Också senapsgas, nervgas och kloringas nämns. Via bilder och diagram illustrerar islamisterna hur gifterna ska föras ut i vattenledningssystemet."


Jag har så svårt att förstå hur islamisterna kan vara så fullständigt ointresserade vem som drabbas av terrorattackerna...

Läs mer>>


Vem bryr sig om dem det egentligen handlar om?

Jag blir så trött av att läsa hur de som inte gör något kritiserar de som gör något för att de gör det på fel sätt.

Först var det den finlandssvenske prästen som visade en abortfilm för konfirmanderna och nu är det abortdemonstrationen utanför Pingstkyrkan i Jönköping.

Den finlandsvenske prästen blev prickad av sin biskop och Mats Selander, som var ansvarig för abortdemonstrationen i Jönköping, blir schavotterad av kristna bloggare. En bloggare kallar till och med Selander för "pucko" och anser att Selander inte ens är värd att kallas för människa.

Läs mer>>

"Kan en som har dött få liv igen?"

Den frågan ställer sig Job i söndagens text från Gamla Testamentet (Job 14:14). Frågan om döden och livet har alltid varit en central fråga för mänskligheten, även om man normalt helst inte talar om döden.

Jag beklagar att jag måste påminna oss om det, men döden drabbar alla människor. Döden kommer till oss på olika sätt och vid olika tidpunkter i livet, men den drabbar 100 procent av mänskligheten.

Temat för söndagens texter är "döden och livet". Normalt borde det ju ha stått tvärtom. Först kommer livet och sedan kommer döden. Men att temat är formulerat "döden och livet" pekar på att det finns en livsdimension som kommer efter döden.

Under Jesu liv börjar Jobs fråga, "Kan en som har dött få liv igen", få ett svar. Söndagens evangelietext talar om en synagogföreståndares dotter som var död, men fick liv igen. Vi kan i evangelierna även läsa om Lasaros som var död och sedan blev levande igen. Men trots att synagogföreståndarens dotter och Lasaros fick liv igen efter döden, så slutade det i alla fall med att de så småningom dog.

Det är först genom Jesu död och uppståndelse som livet efter döden får en ny dimension. Jesu död och uppståndelse vittnar mer om början till det nya än om slutet på det gamla.

Läs mer>>



Vems utveckling är det egentligen som skadas?

Tidningen Dagen skriver under rubriken "Präst prickas för abortfilm:"
"Den finlandssvenske prästen Halvar Sandell får en skriftlig anmärkning av biskop Gustav Björkstrand på grund av den abortfilm han visade på ett konfirmandläger i juni. Några sanktioner i övrigt blir det inte fråga om, enligt biskopen."
"Den finländska filmgranskningsbyrån har också gett ett utlåtande om abortfilmen. Där anser man att filmen borde ha åldergräns 18 år. Den skulle inte ha visats för 14-15-åringar eftersom den kan vara skadlig för deras utveckling, anser filmgranskningsbyrån."


Man kan naturligtvis fråga sig på vilket sätt konfirmanderna skadas i sin utveckling. Kommer det att innebära att konfirmanderna får en negativ inställning till abort? Är det en skadlig utveckling?



Jag kan ju tänka mig att det finns andra som i ännu högre grad skadas av aborten. Dagen redovisar under rubriken "Abort ger ökad risk för missbruk" i en artikel i slutet av augusti två undersökningar om hur kvinnor som genomgått abort påverkas:
"En studie från Norge visar att kvinnor som genomgår abort har högre risk att drabbas av missbruk. Samtidigt kommer en stor amerikansk studie som ifrågasätter påståendena att kvinnor som genomgår abort riskerar psykisk ohälsa."
Den amerikanska undersökning visar även att kvinnor "...som utsätts för påtryckningar att göra abort har större risk att få psykiska problem efter aborten. "

Vad som ytterligare förvånar är att det är så få som höjer sin röst för den svagaste och mest värnlösa i sammanhanget. I alla andra sammanhang talar man man varmt och högt om att beskydda den värnlösa. Om det är någon som verkligen skadas i sin utveckling vid en abort, så är det väl det ofödda barnet.

peppebaron
www.rupeba.se

Självrannsakan efter Lakeland

Bengts blogg (Läkare och katolik i Stockholm) skriver om Dutch Sheet, en karismatisk ledare i USA, som analyserar händelserna i Lakeland.

"Dutch Sheets är pastor i Freedom Church, Colorado Springs, lärare och författare. Han reser över hela USA och inspirerar till förbön för en andlig väckelse som kan förändra världen. Han har skrivit ett unikt dokument där han ger sin syn på händelserna i Lakeland. Det unika består i att han riktar sig till alla ledare i vad han kallar "the charismatic community", jag antar att han menar karismatiskt inriktade kyrkor i USA, och tar på sig att säga allvarliga saker, inte som en som kritiserar utifrån, utan som en som identifierar sig med denna grupp."

Dutch Street tar upp fyra områden för självkritik inom den karismatiska rörelsen:

1. "Vi, ledarna i den karismatiska gemenskapen har agerat med extremt låga krav på andlig urskiljning. Ärligt talat försöker vi ofta inte ens. Vi tar för givet att en persons trovärdighet baseras på andliga gåvor, storleken på deras kyrka eller mission, huruvida de kan profetera och utverka kraftgärningar etc..."
2. "Vi, ledarna i den karismatiska kyrkan, försöker få vårt eget engagemang att framstå i bra dager och drar oss undan vårt ansvar då andra ledare faller - ett resultat av vår egoism och vårt högmod..."
3. "Våra standards för att vara ansvarig inför någon (accountability) är otroligt undermåliga. Vi bygger på kamratskap istället för bibliskt ansvarstagande..."
4. Vi, ledarna i den karismatiska kyrkan har byggt på kampanjer och marknadsföring, sensationer, nyheter, program, personlighet och karisma. Detta har producerat: ytlighet, falska rörelser, gröna ledare - begåvade men omogna och oprövade; en ofullständig förståelse av Guds ord; byggandet av människo-centrerade istället för Gudsrikes-centrerade kyrkor och missioner..."

Läs hela inlägget på Bengts blogg med länk till Dutch Sheets skrivelse>>

peppebaron

Vi vill väcka intresse för Jesus


Stanley Sjöberg skriver i Dagen om Jesusmanifestationen 2009:
"Min vision är att församlingar över hela Sverige ska planera inför våren och i varje gudstjänst under april predika om vem Jesus är och vad försoningen innebär. Inför den 2 maj 2009 behövs en ännu större kristen enhet av troende kristna."

Läs artikeln i Dagen>>

peppebaron

Låga trösklar då det gäller att känna sig hemma och höga trösklar i förkunnelsen

Norska DagenMagazinet redovisar i en artikel med rubriken "Modern församlingstillväxt i Sverige" en undersökning av 15 växande församlingar i Sverige.

Ett gemensamt kännetecken beskrivs så här:
"Disse forsamlingene har ofte lave terskler når det gjelder å kjenne seg velkommen, men høye terskler i forkynnelsen. Man kan komme som man er uten å føle seg dømt, samtidig som budskapet med Jesus og Bibelen i sentrum er veldig tydelig."

Något som överaskade i undersökningen var att alla femton växande frikyrkoförsamlingarna hade väldigt svårt att ny yngre människor.

Gemsamt för församlingarna var också att man hade en dynamisk pastor och att församlingen under de senaste 20 åren genomgått en djup kris.

Läs artikeln i DagenMagazinet>>
Bilden från DagenMagazinet: Illustrasjonsfoto: Tarjei Gilje

peppebaron

Jesus säger att porten är trång, medan kyrkan försöker göra den så bred som möjligt

  

Detta är det första inlägget i en bloggserie, där jag reflekterar över strömningar i nutida kristenhet. De närmaste veckorna räknar jag med att återkomma med ytterligare inlägg.

Då jag skriver kyrkan, menar jag inte Svenska kyrkan eller något annat samfund, utan kristenheten som helhet.

Jesus säger att porten till livet är trång (Matt 7:14) och att det är få som finner den. Kyrkan, å andra sidan, gör allt vad den kan för att sänka trösklarna och göra porten bred.

Naturligtvis gör kyrkan det med de bästa avsikter. Man strävar efter att uppfylla missionsbefallningen och har en iver att så många som möjligt skall finna vägen till livet.

Det talas i dag mycket om att kyrkan ska vara relevant. Det är viktigt att predika evangelium på ett språk som blir förstått. Det är kyrkans uppdrag att ständigt söka efter vägar att kommunicera budskapet om Guds rike på ett trovärdigt och förståeligt sätt.

Men vi måste fråga oss om det inte finns en risk att vi tillrättalägger budskapet i så hög grad att det blir "ett annat evangelium"? (Gal 1:6)

Finns det en risk att vi, i vår iver att vinna andra för Jesus, tar bort udden i evangeliet och presenterar ett urvattnat budskap som inte stöter sig med något eller några?

Finns det risk att vi predikar ett må-bra-budskap i stället för ett omvändelsebudskap? Finns det risk att våra kyrkor då blir fulla av människor som mår bra medan man är på väg mot fördärvet?

Det kanske inte räcker med att vi försöker få med oss så många som möjligt på vägen. Vi måste kanske fundera över vilken väg vi vill få med dem på och vart den vägen leder.

Finns det en risk att Williams Booths (Frälsningsarméns grundare) farhågor inför framtidens kristendom blir verklighet i våra dagar?:
-Religion utan den helige Ande
-Kristendom utan Kristus
-Förlåtelse utan omvändelse
-Frälsning utan pånyttfödelse
-Politik utan Gud
-Himmel utan helvete

Finns det risk att Ann Heberlein (filosof vid Stockholms universitet och teologie doktor vid Lunds universitet), har rätt då hon beskriver kyrkans tillstånd i en artikel i kyrkans tidning?:
"Till kyrkan kommer jag med min sorg och längtan, och glädje, för att få höra Guds ord. Men det jag får är plattityder om livspussel och miljö, och uppmaningar om att kramas lite. Det där dravlet finns redan i P1 och P3, på kultursidor och i morgonsoffor, jag behöver inte det i kyrkan också. Där vill jag få Guds ord." 
Eller då hon skriver i Expressen:
"Allt oftare ersätts predikan av allmänetiskt dravel om att vi ska vara "snälla mot varandra och borde kramas lite mer". Det är "låga-tröskel-gudstjänster" och "dansbandsmässor" och film och dans och sagoläsning och saft och bullar och Gud vet allt (bara inte det, framför allt just inte det: Gud, alltså)."

Tänk om det är representativt för kristenheten det som Anders Sjöberg (Missionsföreståndare för EFS) skriver i Dagen:
"Inför domsöndagen bad en forskare människor i över tjugo kyrkor spela in predikan. Slutsatsen blev att bara i ett par församlingar nämndes att Jesus ska komma igen och döma världen, inför evigheten. Jag frågar mig varför denna san­ning så ofta undanhålls för människor i våra kyrkor i dag. När det just är den bakgrunden som ger djup i betydelsen av Jesu verk på korset - "för dig utgiven". Att i nattvarden få ta konkret del i Jesu död och uppståndelse innebär ju att redan innan den slutliga domen ha fått övergå från död till liv - det eviga. Med konsekvens att man då inte behöver komma under någon dom eftersom Jesus själv tagit den i ditt och mitt ställe."
Och Anders Sjöberg fortsätter:
"Jesu suveränitet, förlåtelsen i honom och hans svar på den eviga frågan. Utifrån min erfarenhet i sommar är det ofta tyst om detta i dagens svenska kristenhet. Därmed är det tyst om sanningar som hör till den kristna trons fundament, för att inte säga dess centrum."

Finns det risk att vi bygger en kyrka som är så relvevant för vår tid att Jesus inte får plats i den? Och att ingen ens saknar honom? Precis som det beskrivs i budskapet till Laodicea (Upp 3:20)där Jesus står utanför kyrkporten, knackar på och ber att få komma in?

Jesus säger att porten till Guds rike är trång. Kyrkan gör allt för att sänka trösklarna och göra porten bredare. Finns det risk att kyrkan arbetar i rak motsatt riktning än den Jesus pekar ut?

Sammanfattningsvis:
Finns det en risk att vår iver att göra den trånga porten så vid som möjligt leder till att vi inbjuder till den port som Jesus varnar för, den breda porten som leder till fördärvet? (Matt 7:13)


peppebaron
http://www.rupeba.se/

Det var inte mitt fel?

Både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet rapporterar i dag om en ny undersökning som pekar på att otrohet hos män är genetiskt betingat. Det måste vara skönt för män som är otrogna att få veta att det inte är deras fel att de är otrogna. De kan ju inte anklagas för den genetiska uppsättning som de har blivit skapade med.

Nej, det är sant att vi inte kan rå för vår genetiska konstruktion. Men, vi är i alla fall ansvariga för våra handlingar. Några av oss har en genetisk sammansättning som gör det lätt för oss att leva i relation med andra. Andra av oss har en genetisk sammansättning som skapar problem för oss i relation till oss själva och till andra.

Vi kan inte göra så mycket åt vår genetiska sammansättning, men vi kan göra något åt vilka val vi gör i livet.

Livet kan synas orättvist. Några har en genetisk sammansättning som befrämjar otrohet, andra kleptomani, andra pedofili, andra heterosexualitet, andra homosexualitet, andra pyromani....

Men hela vårt rättsväsen bygger på att det är våra handlingar som bedöms och inte våran genetiska sammansättning.

Många av oss har säkert mycket att kämpa emot i vår personlighet (genetisk sammansättning). Men vi får trots det ta ansvar för de val vi gör i livet och hur vi vill leva våra liv.

peppebaron
www.rupeba.se

RSS 2.0