Jag älskar Rut!

Ja, nu vet ni det.!

Rut är alltså min fru. För många år sedan lovade jag att älska Rut i nöd och lust och det funkar faktiskt fortfarande. Jag tror att jag älskar Rut mer än någonsin.


Då vi gifte oss lovade jag alltså att älska Rut.

Jag lovade inte att älska min bild av Rut eller min uppfattning av Rut. Om jag bara hade lovat att älska min bild av Rut, så hade jag inte varit förpliktigad att fortsätta att älska Rut om hon inte längre skulle motsvara min bild av Rut. Men jag lovade att älska Rut precis som hon är.


Många människor älskar sin bild av Gud eller sin uppfattning av Gud. Dom kan ha en väldigt klar uppfattning om hur de tycker att Gud skall vara och vilka uppfattningar Gud skall ha. Om dom sedan upptäcker att Gud inte motsvarar deras bild om vem Gud borde vara, så får Gud inte längre vara Gud. Då byter dom hellre till en annan Gud som bättre motsvarar deras uppfattning av Gud.


I tolvstegprogrammet skall man be till "Gud som jag uppfattar honom". Men min uppfattning av Gud kan inte frälsa mig. Min uppfattning av Gud kan inte ge mig ett överflödande liv. Min uppfattning av Gud kan inte ge mig evigt liv. Det kan bara Gud som finns på riktigt.


Vilken befrielse! Vi behöver inte hitta på Gud, eller skapa honom i vår fantasi. Han finns på riktigt och det största budet i Bibeln är att du får älska Herren av hela ditt hjärta och av all din kraft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0