Syns du inte, finns du inte

Från Almedalen måndagen den 7 juli

"Syns du inte så finns du inte" är ett uttryck som ofta citeras i reklamsammanhang. Detta gäller i stor grad under Almedalsveckan. Där råder åsikternas marknad. Alla möjliga och omöjliga åsikter marknadsförs. Förutom de politiska talen, som hårdbevakas av massmedia, inbjuds det till hundratals seminarier som konkurrerar om uppmärksamheten under Almedalsveckan. Alla ropar ut: Kom och lyssna på mig!


Det påstås från reklamfolk att vi utsätts för mellan 3.000 och 10.000 intryck varje dag av vårt liv. Det är lika många intryck som man för hundra år sedan tog emot under ett helt liv. Reklamskyltar, vägmärken, bild - och ljudintryck.


Mediebruset är kanske som allra starkast under Almedalsveckan. Varje åsiktsförmedlare frågar sig hur man ska kunna tränga igenom mediebruset så att just det egna budskapet hörs.


Mitt i detta mediebrus i Almedalen finns Frälsningsarmén och tidningen Dagen som försöker dra uppmärksamhet för det kristna perspektivet under temat "(g) som i gud".

-Varje dag inbjuder vi till seminarier i Oskarssalen på Frälsningsarmén

-Varje kväll inbjuder vi till Eftersnack efter det politiska talet i caféet Krukmakarens hus på Frälsningsarmén

-Varje dag inbjuder vi till morgon- och kvällsbön

-Mitt i veckan anordnar vi en gudstjänst i den stora kyrkoruinen på stora torget i Visby.


Jag kommer att dagligen ge en personlig reflektion från livet i Almedalen på Blod och Eld och på http://www.rupeba.se/.


Du kan också följa med i seminarierna på webb-tv från Dagen. Länken till webb-tv hittar du på http://www.gsomigud.se/. Där finns även program och presentation av deltagarna på våra seminarier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0