Kränkt i Guds namn - eller censurerad; Om yttrande- och religionsfrihetens möjligheter och begränsningar
Almedalen måndag 2008-07-08 Förmiddagsseminarium på Frälsningsarmén.
Redovisning i citatform av några av deltagarnas kommentarer
Deltagare:
Göran Lambertz, justitiekansler
Helle Klein, präst i svenska kyrkan och politisk redaktör på Aftonbladet
Elisabeth Sandlund, chefredaktör Dagen
Martin Tunström, politisk chefredaktör på Smålandsposten
Samtalsledare:
Thomas Österberg
Helle
Vi har en liberal tryckfrihetsförordning i Sverige som är begränsad genom hetslagstiftningen.
Åke Greens tal var hets mot folkgrupp, trots att han blev friad i domstol.
Ska man hetsa mot folkgrupp från predikstolen? -Nej!
Får man ifrågasätta religionen som med Muhammedkarikatyrerna? - Ja!
Ska man trycka allt? - Nej!
Martin
Det finns en tendens i dag att befria det offentliga rummet från religion
Först hade vi en vänstersekularism
Sedan blev det en högersekularism
Nu har vi mer en statssekularism
Grundlagen tillämpas mer för att ha frihet från religionerna i stället för att ge rätt till religionerna.
Elisabeth
Den ökade individualismen värnar om den personliga integriteten. Det finns förslag om att införa förbud att publicera bilder på människor som inte har gett sitt tillstånd till publiceringen med motiveringen att man ska ha rätt till sitt eget ansikte.
Tycker inte att Greens tal inte var hets mot folkgrupp. Det var inte ett angrepp på homosexuella människor utan mer på företeelsen homosexualitet.
Göran
Kränkt i Guds namn kan vara två olika saker:
1/ att den troende blir kränkt i sin tro. T.ex. Muhammedteckningarna och Ecco Homo-bilderna
2/ att en troende kränker någon annan i Guds namn
Religionsfriheten innebär att vi har rätt att kränka i Guds namn.
Hur ska vi förhålla oss till kränkningar? Att inför en hädelseparagraf är nog inte rätta vägen.
Vi godtar kränkningar juridiskt, men bör inte godta kränkningar moraliskt.
Hur långt ska privatlivet skyddas på yttrandefrihetens bekostnad?
Helle
Då det gäller Muhammedteckningarna är det en stor kulturkollision. Många av dem som kände sig kränkta kommer från diktaturer där tidningarna är ett uttryck för regimen som förtrycker.
Elisabeth
Kränkning har blivit ett modeord som ofta inte betyder mer än att man är ledsen över något. Om det är en kränkning eller inte kan också bero på vem som säger något och till vem det sägs.
Göran
Jurdsiskt får man kränka hur mycket som helst, men man får inte hota eller hata.
Helle Klein
Hade Åke Green fällts om ha spridit sitt budskap i tryckt form?
Om han hade sagt samma sak om judar hade det uppfattats som antisemitism.
Göran
Jag tror att vi i framtiden behöver en religionsfrihetslag i Sverige.
Det är viktigt att vi i framtiden kan föra en dialog där vi kan ta bort våldshoten mot dem som tycker annorlunda.
Elisabeth
Debatten om religions- och yttrandefrihet är viktig och måste fortsätta
Göran
Viktigt att debatten förs med eftertanke, lyssnande och nyansering
Martin
Det finns positiva tendenser till religionsdialog. Moskéer byggs.
Helle
Det är viktigt att det finns en kommunikativ demokrati. Det finns en risk att politikerna lämnar över till juristerna att stifta lagar i ställer för att föra debatten.
Peppe
www.rupeba.se