"Den svenska synden bryter gränser"

Jag läser förvånat på Pride-festivalens hemsida att årets pride-festival i Stockholm lanseras under temat : "Den svenska synden bryter gränser."

Såvitt jag förstår har man hittills argumenterat för att homosexualitet inte är synd.  Då man helt plötsligt byter ståndpunkt måste man fråga. Vad är det som har hänt?  Är det självmål, en plötslig ny insikt eller en ny medveten strategi?

Synd har ju historiskt sett betraktats som något negativt, medan det i Pride-festivalens tema marknadsförs som något positivt och spännande.

Om däremot någon utanför Pride-festivalen skulle beteckna festivalen som "synd som bryter gränser", skulle det bli ett ramaskri.

Ramaskri blev det då prästen i svenska kyrkan, Markus Wallgren, skrev ett blogginlägg där han på ett balanserat sätt kommenterade festivalen. I kommentarerna haglade omdömen som mörkerman, ormslyngel mm.
Läs gärna blogginlägget och kommentarerna här>>.

Vad jag har så svårt att förstå är att det är så svårt att förståatt vi har olika uppfattningar i denna fråga. Alla vet ju att bibeltroende kristna har problem att se homosexuella aktiviteter som något gott och att icke-kristna och för den delen även liberalt troende kristna inte kan förstå att inte alla tycker som de. Vi möts egentligen aldrig i den argumentationen eftersom våra argument har helt olika utgångspunkter, och våra olika utgångspunkter har ingen relevans för den andre. Jag förväntar mig inte att den som inte tror på Bibeln ska tycka samma som jag som tror på Bibeln. Då vi nu alla vet att det är på det sättet tycker jag det är alldelse onödigt att kasta okvädningsord på varandra.

Jag är säker på att Gud älskar homosexuella människor. Kanske till och med mer än andra människor, för Gud har en benägnehet att älska dem som är utsatta och i minoritet. Men även om Gud älskar homosexuella människor  älskar han naturligtvis inte allt som homosexuella människor gör. Han älskar säkert även oss heterosexuella, även om han långt ifrån älskar allt vad vi gör. Så sist och slutligen är vi trots allt i samma båt allihopa.

Mvh peppe
www.rupeba.se


Kommentarer
Postat av: hyperball

Hej.



Undrar om det är utländska influenser.

Ser det i glassreklamen också.

Synd ska ses som så kul.

Iallafall hos mig landar det lamt på marken.

Hoppas de bättrar sig men räknar inte med det.



Det finns nog en tradition om att allt kul är synd också (felaktig, jag vet).

Och då följer ju det resonemanget.

Frågar man ngn om de vill bli misshandlade, ngt som är synd brukar de däremot inte vilja det..

Ngn mer som har tankar om detta?

2008-07-21 @ 22:04:38
Postat av: hyperball

Sedan finns det ju ofta en sorts antipati mot kyrkor med åsikter om sånt leverne, vilket också kan spela in i deras behandlande av ordet synd?



/Hyperball

2008-07-21 @ 22:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0