Är skilmässor bra eller dåliga?

DN debatt kan man läsa en artikel som går ut på att det vore bra om antalet skilsmässor blev färre. Det tycker jag är något som alla skulle kunna tycka var bra. Vem tycker att skilsmässa som företeelse är bra? Väl medveten om att det finns tillfällen då skilsmässa är den minst dåliga lösningen så tycker jag att det ur barnperspektivet vore bra om skilsmässorna minskade i antal.

Tänk va många barn som går omkring med dåligt samvete och tänker att det är deras fel att mamma och pappa skildes. Artikeln pekar också på statistik som visar att skilsmässobarn har en sämre förmåga att själva få sina äktenskapliga relationer att fungera bra.

Så jag tycker att förslaget inte borde väcka någon större uppmärksamhet. Då man säger något som är självklart så är det inte så många som höjer på ögonbrynen. Men där tog jag fel!

En störtflod av blogginlägg kastar sig över artikeln och fösöker misskreditera den. Den stämplas som "högerkristen" och då behöver man inte bry sig om innehållet. Etiketten högerkristen gör att man kan spola den direkt.

Då artikeln hänvisar till senare forskning som visar att det för barnen hade varit bättre att föräldrarna hade kunnat hålla ihop familjen, så förkastas den forskningen eftersom den inkräktar på den egna personliga friheten.

Någon föreslår till och med att man börjar i fel ände. Man borde inte få gifta sig och avla barn utan att vara godkänd för det, säger bloggposten. Jag kan hålla med om att det säkert vore till nytta i många fall att gå en förberedande äktenskapsskola innan bröllopet. Men vem skull kunna, eller vilja, kontrollera vem som avlar barn med vem i de privata sovrummen. Det låter som ett tokigt utopiskt förslag.

Ett tack till artikleförfattarna som vågar säga det självklara, som vågar värna om de värnlösa barnen. Även om det tydligen inte är politiskt korrekt i vår tid.

peppebaron / www.rupeba.se

Kommentarer
Postat av: Gudrun Maria Reponen

En svår fråga för många... men! är man kristen så borde man/ tänker man annorlunda. Jag har själv gått igenom en svår skilsmässa....1997...och hade jag haft förståndet att vara kristen då jag träffade min f d man o gifte mig..ojoj, vilken skillnad det vore. Ett giftermål är för livet anser jag, men visste inte det då, vad Gud ville.

Barnen tar stor skada i de flesta fall,.. och en äktenskapsskola vore av värde.

Ja det är mycket jag kan säga om detta ämne, men det får bli dessa rader: du som är käääär, tänk dig för, tänk till!Gud har en plan för DITT liv.

Hälsn f Maria

2008-07-25 @ 21:01:46
URL: http://www.endastkrlek.blogspot.com
Postat av: Rolf

Kanske det vore en idé att ha någon form av undervisning i vad det innebär att dela livet med någon annan på gymnasieskolorna. Inte bara då som informationsflödet i dag koncenterar sig på hur en skillsmässa går till och hur man delar upp hemmet och tar hand om barenen efter skilsmässan. Istället ska det undervisas i vad det innebär att dela livet med någon annan. Vilka problem som kan uppstå, hur man kan lösa dem och vilket ansvar man tar på sig om man flyttar ihop. Vad man riskerar och vad man kan uppnå. Att man bör vara säker på att man vill bo tillsammans med den som önskar leva tillsammans med en själv. Att man har en agenda tillsammans.

2008-07-28 @ 07:22:03
URL: http://dagensfilosofiskatanke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0