"Kan en som har dött få liv igen?"

Den frågan ställer sig Job i söndagens text från Gamla Testamentet (Job 14:14). Frågan om döden och livet har alltid varit en central fråga för mänskligheten, även om man normalt helst inte talar om döden.

Jag beklagar att jag måste påminna oss om det, men döden drabbar alla människor. Döden kommer till oss på olika sätt och vid olika tidpunkter i livet, men den drabbar 100 procent av mänskligheten.

Temat för söndagens texter är "döden och livet". Normalt borde det ju ha stått tvärtom. Först kommer livet och sedan kommer döden. Men att temat är formulerat "döden och livet" pekar på att det finns en livsdimension som kommer efter döden.

Under Jesu liv börjar Jobs fråga, "Kan en som har dött få liv igen", få ett svar. Söndagens evangelietext talar om en synagogföreståndares dotter som var död, men fick liv igen. Vi kan i evangelierna även läsa om Lasaros som var död och sedan blev levande igen. Men trots att synagogföreståndarens dotter och Lasaros fick liv igen efter döden, så slutade det i alla fall med att de så småningom dog.

Det är först genom Jesu död och uppståndelse som livet efter döden får en ny dimension. Jesu död och uppståndelse vittnar mer om början till det nya än om slutet på det gamla.

Läs mer>>



Kommentarer
Postat av: Anonym

Snälla gode Gud kan jag inte bara få to på dig varför tvivlar jag så mycket, allt gör mig så förvirrad allt jag vill ha är en stark tro på dig och min familj å vänner såklart... vad ska jag göra Gud? Vem är du? Varför accepterar du inte homosexualitet? Älskar du oss människor? Är vi små roliga gubbar i ditt spel? Vill du va med i mitt liv? Jag gillar inte att grubbla men det är i princip det jag har gjort det senaste året. Snälla Gud hjälp mig att lämna grubblet det var roligt i början men inge mer. Tack Gud för att jag har möjlighet att va med småbarn de är för härliga.

2008-09-07 @ 20:05:02
Postat av: Anonym

Snälla gode Gud kan jag inte bara få to på dig varför tvivlar jag så mycket, allt gör mig så förvirrad allt jag vill ha är en stark tro på dig och min familj å vänner såklart... vad ska jag göra Gud? Vem är du? Varför accepterar du inte homosexualitet? Älskar du oss människor? Är vi små roliga gubbar i ditt spel? Vill du va med i mitt liv? Jag gillar inte att grubbla men det är i princip det jag har gjort det senaste året. Snälla Gud hjälp mig att lämna grubblet det var roligt i början men inge mer. Tack Gud för att jag har möjlighet att va med småbarn de är för härliga.

2008-09-07 @ 20:06:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0